Matěj Sýkora
Práce proniká materiálem



/Bio/

Matěj Sýkora je absolvent JAMU, divadelní scénograf a filmový architekt na volné noze. Pracuje pro velká divadla i pro nezávislé (site-specific) divadelní projekty. Nebojí se objevovat nové obzory a nové postmoderní postupy, typické pro naší post(post)moderní dobu. “Někdy je nutné zabývat se tématem, které sice bylo testováno po staletí, ale které je nyní opět (zdánlivě? podezřele?) aktuální.” Během své dvacetileté kariéry měl tu čest spolupracovat na mnoha projektech, s mnoha režiséry/ky, v mnoha (ne)divadelních prostorách. Má rád metodu “vysávání reality z každodenního života”.



/Instalace/

název: Ruka

Čevengur je krásná věc. Je to napsaný asi před 100 roky a jde tam o hledání nějaký až absurdně-brutální cesty ke správnému světu sovětů – takový zvláštní ur-komunismus. Stěhuje se celá vesnice, manipuluje se s obřími válci nafty přes pole, lidi jezdí na koních, něco řeší, nemají co žrát, zabíjí buržousty, zůstávají sami někde po vesnicích…  A ta pěst je takový symbol. Symbol něčeho, co tam bylo – ale taky, co nám z té velké sovětské utopie zůstalo. A zároveň je ta pěst je funkční – otevírací. Tam uvnitř žije jedna žena, kterou navštíví muž. A taky je uvnitř hrob – hrob všech možných lidí (hrob revoluce)...  “Musí to být velký tak, aby se to vešlo do divadla; musí to být otvírací a vevnitř musí být hřbitov a byt v Moskvě; musí se tam vlézt dva herci a vydržet tam 20 min; musí to unést 4 technici.